Vägbeskrivning

Vägbeskrivning – Till Veddesta

En vägbeskrivning är helt enkelt en beskrivning som berättar på ett enkelt sätt hur du ska ta dig till någon plats. Om du är någorlunda bekant med området, så blir det betydligt enklare att följa din vägbeskrivning. 

En vägbeskrivning till något: Här mannen som tar dig över hamnen i Zadar.Kroatien
En vägbeskrivning till något: Här mannen som tar dig över hamnen i Zadar.Kroatien

Resa i Europa. Är platsen helt okänd, så måste den som utfärdat vägbeskrivningen vara väldigt duktig, för att du ska hitta. Det kan ibland vara väldigt svårt, trots bra vägbeskrivning men då får du inte ge upp. Missar du detta, gå tillbaka dit där du vet med säkerhet att du var rätt, och därifrån börjar du om igen. Så följer du en annan väg denna gång. Missar du även denna gång så börjar du om igen. förr eller senare kommer du rätt. En vägbeskrivning ska förutom att visa dig vägen även utesluta en hel del felaktiga vägar. Sådant som gör det betydligt enklare för dig, och som gör att du sparar tid. Gör den inte det, då är det en mindre bra vägbeskrivning. Så kämpa på.

Vägbeskrivning till Veddesta, Det här kan bli lite kul, vill du ha den till dagens Veddesta eller till gårdagens, det är nämligen två olika saker. Båda ligger i Barkarby strax utanför stockholm, men innan 1983 så var det en gård, numera är det ett bostadsområde som dessutom har ganska nära till det nya affärscentrat i Barkarby där du hittar jättar som IKEA, Elgiganten, Media Markt och liknande. Det är ju hiskeligt bra för de som bor i Järfälla att slippa åka till exempelvis Kista, utan man kan stanna hemma i sin alldeles egna kommun. Men att hitta en vägbeskrivning, det är ju då inga som helst problem. Man åker  från Jakobsbergs centrum ut Folkungavägen och svänger lite höger när man passerat under E18, då är man på det nya köpcentrum, du ser en väldigt enkel vägbeskrivning. Ska du ta dig till gamla Veddesta gård, så är det betydligt krångligare, du ska i princip in i det gamla industriområdet, och där köra tillbaka ner mot Barkarby station. Eftersom gården inte finns längre, så komplicerar det ju vägbeskrivningen en del. Men med rätt förutsättningar så lär du komma fram även hit. Det här är vägbeskrivning om du själv försöker transportera dig, med något eget fordon, cykel, bil, promenad eller annat enskilt.

Vägbeskrivning med tåg

Vägbeskrivning med tåg?
Vägbeskrivning med tåg?

Det är kanske inte vad man kallar vägbeskrivning utan mera en tågtidtabell. Den innehåller ju förutom en vägbeskrivning även tider när tåget ska lämna aktuell station och när det ska komma fram till den stationen du vill komma till. Det finns ibland ytterligare information om vad du behöver känna till, till exempel om du måste skaffa sittplats, eller om du bara kan åka med på en vanlig biljett. Om det är problem på linjen, ni kanske får åka buss ett tag. Jag kan kalla det för en utökad vägbeskrivning. Oavsett vad som händer så kan jag tycka det är lite lyxigt att åka tåg jämfört med att själv köra bil. Är jag bara på plats i tid, så brukar det ordna sig med tåget.

Längre vägbeskrivning

Lokaltåg - vägbeskrivning.
Lokaltåg – vägbeskrivning.

Har du slagit vägen till något långt bort på Google, då ser du också att det kan bli många små vägbeskrivningar, som man lägger ihop till en stor vägbeskrivning. Det är egentligen det enda sättet man kan gå, för att det ska bli bra. Har du en lång vägbeskrivning, och du tappar bort dig, så kan det ju bli väldigt svårt att hitta tillbaka igen. Men en massa små, då är det bara att hoppa tillbaka till den vägbeskrivning, där du senaste visste exakt var du var.

För egen del tycker jag det är betydligt enklare att få en vägbeskrivning via Google. Får jag den per telefon muntligt av någon så är det ofta något okänt med i vägbeskrivningen. Olssons mjölkpall eller liknande, sådant som egentligen bra lokalbefolkningen känner till. Och det hjälper ju inte mig att hitta fram. Men det är å andra sidan ganska sällan som jag kör efter vägbeskrivningar. Jag brukar i de flesta fall köra på gamla invanda hjulspår, där jag ofta hittar utan en vägbeskrivning, i vart fall när jag kör bil.

Åker jag tåg, så behöver jag inte ha någon vägbeskrivning. Det är andra som ser till att vi kommer dit som det är sagt, det känns ganska skönt, för egen del ser jag bara till att hitta min plats och därefter bara koppla av och njuta av resan. Det är ett privilegium när man åker tåg, man har två uppgifter, se till att vara på plats i tid, och se till att hitta din plats. Sedan är det bara att åka med och förhoppningsvis vara framme, då de har sagt att vi ska vara framme. Lyxigt värre, om du frågar mig. Det blir ju än lyxigare om jag åker tåg i Europa, framförallt på ställen där jag inte varit förut. Kör jag bil, så måste jag vara än mer uppmärksam, men åker jag tåg, så är det samma process som tidigare, vara i tid och leta efter din plats, så finns det andra som ordnar resten. Jag föredrar numera tåg, som du förstår.

Den senaste tågresan, med egen vägbeskrivning

Det kan man ju fundera på om det ären egen vägbeskrivning eller om det var en plan. Jag hade i vart fall hittat ett boende, som vi trodde skulle passa oss utmärkt, i Lecce, du vet där nere på klacken i södra Italien. Tanken var att vi skulle kunna leva som hemma, laga egen mat, sitta på balkongen och läa, samt gå ner på stan och njuta. Dessa planer fungerade inte främst för att lägenheten visade sig vara ett trångt rum, det som skulle vara kök, visade sig vara ett delat kök, och det som var balkong, var nästan lika stor som en fransk balkong, du vet de där som det sitter ett galler utanför balkongdörre. Ok den här var något större, men knappast mera. Möbelrna var av absolut lägsta klass, ett par vikstolar i trä, således absolut inte tänta att sitta några längre stunder på. Det enda som föll in i våra förtida spekulationer, det var staden, den vackra, som är byggd av den gula kalkstenen som finns i närheten. Alla byggnader var i gula kalkstenar, det blev i sig väldigt vackert. Vi stannade i tre veckor, mot de fem som vi tänkte från början. Vi hade betalat för fyra veckor, vi fick inga pengar åter, trots vår små protester. Men strunt samma, vi åkte sista veckan till Bari, och fick uppleva även den staden. Men åter till vägbeskrivningen:

Det fick bli en egen vägbeskrivning. Redan när jag började planera den här resan så framgick det var vi skulle, och att vi skulle åka tåg. Vi skaffade då var sitt Interrail, på tio dagars resande inom två månader. Den resan fick ju ytterligare en begränsning, vår hemförsäkring gäller för 45 dagars resa. Jag ville inte köpa till, så jag fick fördöka hålla att vara utomlands bara i 45 dagar.

Första delen av rean är en vanesak, om man som vi bor i Visby, och ska utgå med tåg från Stockholm. Resan till Stockholm är numera ganska enkel, ungefär som att ta bussen til något känt resmål på landet. Här kliver vi på färjan till Nynärhamn, och därifrån tar vi pendeltåget till centrala Stockholm. Jag har åkt sträckan så ofta, så att jag kan avgångstiderna i Nynäshamn. 03 över hel och halvtimme. Ofta missar vi det tåget som ska gå 1033 eftersom färjan lägger till 1030, och det tar alltid en stund innan man kan gå i land. Men det gör oss inget, vi tar bara nästa pendeltåg. Redan här ser du en fördel med att åka tåg, missar du ett, så kommer det många flera. Bara att vänta en stund. 

Tåg från Stockholm:

För många av oss som utgår ifrån mellansverige, så är det första tåget från Stockholm till Hamburg. Det är en resa som tar tolv timmar och några minuter. Det kan på pappret kännas ganska länge, men jag lovar dig det bara smyger iväg. Och åker du hela vägen til Hamburg, så har du ju åtminstone kommit ner till Europa den första dagen. Bara det gör det värt att ta den långa dagen på tåget. Övernatta i Hamburg, det finns en hel del hotell som ligger alldeles brevid järnvägsstationen. Pigg och utvilad ger du dig på nästa dags resa. Här ska du bestämma vart och hur du vill åka, den östliga eller västliga delen. Vi valde den östliga, det blir inte gamla öststatsländer utan bara östra Tyskland. Näst stopp blir München. Och dag tre blir över Österrike. Tar du den västliga, så stannar du i Mannheim, och dag tre åker du över Schweiz. Fördelen är att du slipper den extra avgift som kommer om du åker interrail över Österrike till Italien.

Eftersom vi hadeLecce som mål, så blir det övernattning även i Italien, i norra Italien. Vi åkte över Österrike, och då stannade vi i Bologna, där vi har ett hotell bara några minuter från järnvägsstationen. Åker vi över Schweiz, den västliga vägen, så blir det stopp i Como, det innebär att man åker till Milano, byetr tåg och åker tillbaka en liten bit. Man kan skippa den proceduren och åka till Rom i stället. Där har jag inte hittat något lämpligt hotell, ännu, så jag föredrar den östliga vägen.

Lokal vägbeskrivning - Porslinsfabriken i Meissen
Lokal vägbeskrivning – Porslinsfabriken i Meissen

Dag fyra, nu är det bara att, oavsett var du befinner dig, Bologna, Como eller Rom, kliver du på tåget som åker söderut, från Bologna blir det direkt, från Como och Rom kan det bli ett byte i Milano och Bari. 

Så en enkel vägbeskrivning på en ganska lång resa.

Ett svar på “Vägbeskrivning”

  1. Pingback: Tågluffa - Utmärkt - 06